vrijdag 30 december 2011

Een dagje vogelen aan de Brouwersdam


Afgelopen woensdag, 28 december, ben ik met http://www.fotografiewimvanheteren.blogspot.com/ een dag naar Zeeland geweest om te gaan vogelen en vogels te fotograferen. Als beginnende vogelfotografen hebben we ons voornamelijk bezig gehouden met het leren kennen van onze lens. We hebben dan ook niet gezocht naar zeldzame soorten, maar ons toegelegd op het fotograferen van de soorten die we tegenkwamen. Eén van onze ontmoetingen was die met de buizerd hierboven. De foto hierboven is een bewerkte foto en ik wil daarover iets laten zien.
Tijdens onze tocht zag ik op een afstandje de buizerd op een paal zitten. Op geruime afstand deden we onze raampjes open en ik liet de auto uitrollen in de richting van de buizerd. Half hangend over de lege stoel naast mij nam ik snel een aantal foto's. De buizerd vloog daarna snel weg. De beste foto qua houding en scherpte was deze.


Thuis heb ik de foto bijgesneden, de kleuren wat aangepast en de foto verscherpt. Het resultaat is hieronder te zien.


Op deze pagina: http://vroegevogels.vara.nl/Foto-detail.462.0.html?&tx_varavvgallery_pi1%5Buid%5D=74958&cHash=d8308e655114f34b2d9c343f69947ef8 kreeg ik als commentaar dat het prikkeldraad eerder storend was dan dat het wat toevoegt en dat het verstandig was het weg te klonen. Dat heb ik gedaan en het resultaat is de foto bovenaan deze pagina.

We hebben een fijne dag met elkaar gehad en alle foto's van dit weblog zijn in de omgeving van de Brouwersdam genomen.

Het is altijd leuk om naar de zeehonden te kijken vanaf de Brouwersdam. Er zwemmen er altijd wel een paar bij de uitlaat. Er zwommen zo'n vijf exemplaren rond en we hebben een poosje het gedrag bekeken en wat foto's gemaakt. Het is jammer dat je niet wat dichterbij kan komen, wellicht was de compositie van onderstaande foto dan wat beter geweest.


Zoals op bovenstaande foto te zien is, was het licht zeer slecht om te fotograferen. We hadden lage sluitertijden en dat is bij vogelfotografie niet echt handig. Ik heb de iso-waarde op 400 gezet, hoger durfde ik niet in verband met de ruis op de foto's die dan zou ontstaan.

Op de Brouwersdam liepen ook aardig wat steltlopertjes rond. Ze waren goed te benaderen en dat gaf de mogelijkheid tot het maken van leuke foto's.


Op bovenstaande foto is een steenloper in winterkleed te zien. Het standpunt had beter gekund, maar ik had geen zin om in de viezigheid te gaan liggen met mijn jas. Een volgende keer zal ik mijn regenpak meenemen zodat ik dan foto's kan maken vanuit een liggende positie.


Een andere soort die er rondliep, was de drieteenstrandloper. Ook een soort die zich goed laat benaderen. Een volgende keer hoop ik deze soort dus plat op de buik te fotograferen.


Aan de binnenzijde van de Brouwersdam hebben we van vrij dichtbij een middelste zaagbek kunnen fotograferen. De kop is helaas niet zo mooi groen, maar het gebrek aan voldoende licht is daarvan de oorzaak.


Er zwommen ook een aantal dodaarzen rond. Ik heb er vele foto's van gemaakt, maar deze foto vind ik qua dynamiek wel wat hebben.


Aan het einde van de dag hebben we nog gekeken of we de velduilen, die bij de plompe toren zouden verblijven, te zien zouden krijgen. Helaas is ons dat niet gelukt. We zagen wel een ijsvogel en wat reewild.


Helemaal aan het einde van de middag hebben we nog geprobeerd om een vrouwtje blauwe kiekendief vast te leggen. Vanwege het weinige licht een lastig karwei, maar van deze foto was nog wat te maken.


Al met al hebben we ons prima vermaakt. Hopelijk hebben we een volgende keer nog wat zonniger weer. Verder nemen we dan absoluut oude kleding mee!

Geen opmerkingen: