dinsdag 28 april 2020

Vogels in het voorjaar


Grutto

Het voorjaar is een goede tijd om vogelfoto's te maken. Afgelopen weken ben ik  in mijn woonomgeving wezen fotograferen. In dit blog laat ik een paar foto's zien.
In de polder waren regelmatig grutto's te bewonderen. Het blijven prachtige vogels om te bekijken. Gelukkig zijn ze er nog wel een paar maanden. Kansen genoeg dus om nog meer foto's van deze dieren te maken.


Grutto

In de onmiddellijke nabijheid van de grutto vind je vaak ook tureluurs en kieviten


Tureluur


Kievit

De jonge kuikens moeten wel uitkijken voor de bruine kiekendief die regelmatig overvliegt.


Bruine kiekendief

Een vogel die je in de polder ook gauw tegen zult komen is de witte kwikstaart. Op dit moment hebben de meesten eieren of zijn met de nestbouw bezig.


Witte kwikstaart


Ook de riet- en moerasvogels zijn weer volop aanwezig.
Een vogel die je deze tijd van het jaar niet kan missen is de rietzanger. Overal waar riet van enige omvang is hoor je zijn zang.


Rietzanger

Een vogel die niet moeilijk is te herkennen is de snor. Zijn ratelend geluid hoor je in de wat grotere rietvelden van onze regio, de Alblasserwaard.


Snor

De laatste jaren kun je ook de cetti's zanger horen in onze moerasachtige gebieden. Een vogel die vroeger alleen in zuidelijkere streken voorkwam. Zijn harde zang kun je niet missen, maar je krijgt hem zelden te zien. Jullie kunnen je voorstellen hoe blij ik was toen ik deze vogel eindelijk een keer voor de lens kreeg.


Cetti's zanger

Komende weken hoop ik vaker in mijn directe woonomgeving op pad te gaan om te fotograferen. Via dit blog zal ik julie op de hoogte houden van wat ik zie en voor de lens krijg.







1 opmerking:

Maria zei

Fantastische soorten Gerard!
En hoe mooi heb je ze allemaal kunnen fotograferen!
De Cetti"s is wel de kers op de taart. hoewel de Snor er ook geweldig op staat, hoor.
Genoten van deze serie!
Groetjes,
Maria