dinsdag 27 december 2011

Zilverreigers en brandganzen op 24 december


Op 24 december ben ik maar eens een middagje wezen vogelen in polder Bleskensgraaf. Op die middag vielen me de grote aantallen brandganzen op. Een week eerder was er nauwelijks een brandgans te bespeuren en deze zaterdag zaten er naar mijn inschatting zo'n vijfduizend exemplaren, verdeeld over enkele groepen. Om de één of andere reden waren de ganzen onrustig daardoor kon ik volop vliegende vogels fotograferen. Onderstaande foto en de foto hierboven zijn vanuit de hand genomen.


Op de foto hieronder is te zien hoe de dieren aan hetdrinken zijn uit een greppel. Het is een schouwspel waar ik heel lang naar kan zitten kijken.


Vermoedelijk betrof het hier vogels die op doortrek waren naar de Zeeuwse delta. De dieren verplaatsten zich regelmatig door het gebied.


Aan de rand van deze groepen zwierven een paar grote zilverreigers rond. Eén van de dieren kwam tot enkele tientallen meters van mijn auto en liet zich goed fotograferen.
Het is dan altijd leuk om actiefoto's proberen te maken. Op de foto hieronder is een roepend exemplaar te zien.


Er was voor het eerst sinds dagen ook een blauwe lucht te zien. Zo'n witte reiger steekt altijd weer mooi af tegen een dergelijke lucht vind ik.


Bij de Donkse Laagte aangekomen zag ik een gaai die de polder wilde overvliegen, maar steeds weer terugvloog naar de boom waar hij in zat. Na een paar pogingen werd de oversteek toch gewaagd. Zou het een doortrekkende vogel zijn geweest?



Aan het einde van de middag kon ik een aalscholver van heel dichtbij fotograferen. het dier trok zich niets aan van mijn auto en zwom op enkele meters afstand voorbij. Het licht was niet optimaal, maar het levert toch altijd weer leuke plaatjes op.


1 opmerking:

Unknown zei

Mooie foto´s Gerard.
Met name de roepende zilverreiger is erg mooi, maar ook de aalscholver is mooi.

Groetjes Arné