maandag 28 mei 2012

De libellen zijn los!


Platbuik  (Libellula depressa)

Afgelopen weekend was het zover. Uit alle hoeken en gaten kwamen de libellen te voorschijn. Het begon afgelopen vrijdagmiddag met een platbuik, in mijn eigen tuin. Het dier was makkelijk te benaderen en het was daardoor vrij eenvoudig om een goede foto te maken.

Alle libellenfoto's op deze pagina zijn gemaakt met een 300mm-lens. Normaal gesproken gebruik ik voor dit soort foto's een macrolens, maar de dieren waren zo actief dat het niet mogelijk was om er heel dichtbij te komen.

Een andere soort die volop vloog, was de viervlek. Een zeer algemene soort in de Alblasserwaard.


Viervlek  (Libellula quadrimaculata)

Viervlek (Libellula quadrimaculata)


Het viel me die ochtend op dat er heel veel exemplaren van de vroege glazenmaker te zien waren. Zo´n tien jaar geleden zag ik deze soort zelden, maar nu is deze soort algemeen in onze streek. Het is me niet vaak gelukt om deze soort te fotograferen, maar nu had ik het geluk dat er één vlak bij me neerstreek.


Vroege glzaenmaker (Aeshna isoceles)

Kort nadat ik de vroege glazenmaker had gefotografeerd viel mijn oog op het paringswiel van de glassnijder. Ook een soort die je eigenlijk niet zo makkelijk voor de lens krijgt. Gelukkig bleven ze dit keer rustig zitten zodat ik volop de tijd had om mijn camera goed in te stellen.


Glassnijder (Brachytron pratense)


Libellen fotograferen is een leuke bezigheid. Op warme dagen loont het om een telelens te gebruiken als je deze dieren wilt fotograferen.

4 opmerkingen:

Janny zei

Hoi Gerard
Mooie serie van de Libellen
Ja er zitten er heel erg veel hé
Ik heb de Uitsluipende vast gelegd heel mooi was dat om te zien
Groetjes Janny

Wim van Heteren zei

Genieten Gerard! Met en telelens kom je ook heel ver blijkt wel.

Groet, Wim

waldlaeufer68 Frank Scholtyssek zei

Hallo Gerard,
super schöne Bilder , ...ich hatte mich auch schon mal an Libellen versucht..aber ist nichts geworden..
Grüsse Frank

Ghita Carpediem zei

Heel mooi, deze serie libellen, zo zie je mooi de verschillen. Ik heb alleen nog maar de viervlek gezien dit jaar, hoop binnenkort ook weer wat meer soortjes te zien en te kunnen fotograferen.

Ook je vorige blog met de grutto's vond ik prachtig.
groetjes Ghita