vrijdag 18 mei 2012

De grutto's hebben jongen


Grutto (Limosa limosa)

Vanmiddag waaide het zo hard, dat ik besloot om maar vogels te gaan fotograferen in plaats van dat ik me zou toeleggen op macrofotografie. Ik trof het, want de grutto's waren in de polder volop actief. Ze hadden jongen en bij de minste of geringste dreiging kwamen ze op me afgevlogen. Omdat, zeker aan het begin van de middag, de zon scheen, gebruikte ik dit keer mijn 1.4 x teleconvertor in combinatie met mijn 300mm lens.

Ik ben erg tevreden over de resultaten. Afgelopen zaterdag heb ik de firmware van mijn camera laten vernieuwen en ik heb het idee dat dit van grote invloed was op de samenwerking tussen mijn convertor en camera.

Het is me dit keer voor het eerst gelukt om wat traditionele plaatjes van een grutto op een hek te schieten. Ze zijn al talloze keren gemaakt door andere fotografen, maar ik heb er ontzettend van genoten om het dit keer zelf voor elkaar te krijgen.

Hieronder een paar voorbeelden.





Het is ook altijd weer een sport om vliegbeelden van vogels proberen vast te leggen. Vandaag is me dat een aantal keren gelukt zoals op de eerste foto is te zien.. Hieronder nog een paar voorbeelden.





Al doende kom je ook andere vogels tegen, zoals bijvoorbeeld een witte kwikstaart.






Of deze scholekster.


Kortom ik heb me vanmiddag weer uitstekend vermaakt in de polder.

7 opmerkingen:

Anton Verweij zei

Volgens mij heb ik dezelfde grutto op hetzelfde paaltje op de foto gezet ... Hij was wel heel erg goed te benaderen!

Janny zei

Mooi zijn ze Gerard
Is je goed gelukt prachtig als ze op de paaltjes zitten en ook je vliegende zijn geweldig
voor het eerst dit jaar heb ik nog niet een Grutto op de foto gezet
Groeten
Janny

Tinie zei

Prachtige foto's, vooral de grutto vind ik erg mooi om te zien.
Gr. Tinie

Aina zei

Beautiful series of pictures!

l'alternativa zei

Meravigliose queste immagini, stupende
Emi

waldlaeufer68 Frank Scholtyssek zei

Hallo Gerard,
die Flugfotos von den Schnepfen hast du perfekt hinbekommen..und das bei 420mm !.. Super..
Grüsse Frank

Wim van Heteren zei

Goeie foto´s Gerard. Ga je deze week nog op pad? Ik had nog een belofte staan met anderen maar graag ga ik weer eens met je op pad. Wim