vrijdag 30 september 2011

Paddenstoelen blijven mooi


Als het zonlicht door de bomen schijnt op de bodem van het bos, ontstaan er allerlei lichteffecten. Zo ook bij deze glimmerinktzwam op de foto hierboven. Het is een paddenstoeltje van nog geen 2 centimeter groot, maar ondanks dat heel mooi gedetailleerd. Het groeide op een vermolmde boomstam in de schaduw van een tak die nog vol bladeren zit. Heel even scheen de zon op het paddenstoeltje, lang genoeg om er een foto van te maken.

Een andere glimmerinktzwam moest het zonlicht missen. Maar ondanks het gebrek aan licht leverde dat toch een mooi schouwspel op.


Op een andere omgevallen boomstam was dit groepje stobbenzwammen te bewonderen. In het volle zonlicht vielen ze al van verre op. De belichting was niet eenvoudig. De ene keer was de foto overbelicht en een andere keer weer het tegenovergestelde. Gelukkig heb ik de foto in RAW genomen zodat één en ander goed te corrigeren viel.


Zwavelkopjes waren er afgelopen zaterdag volop te vinden. Deze twee exemplaren heb ik met tegenlicht gefotografeerd. Het linkerpaddenstoeltje is wat beschadigd, maar als je goed kijkt lijken de beschadigingen wel een gezichtje te vormen.



Tenslotte, ik zou het haast vergeten, zag je overal mycana's in het bos. Op de onderstaande foto heb ik het kleinste diafragma wat ik heb, f = 2,8, gebruikt. Het geeft een mooi mysterieus beeld.


Geen opmerkingen: