zaterdag 24 september 2011

Paddenstoelen in het Alblasserbos Papendrecht 2011


De afgelopen weken heb ik mijn weblog niet kunnen updaten. Het bedrijf dat mijn weblog onderhoudt, is bezig met een migratie, maar dat wil helaas niet vlotten. Er rest mij daarom niets anders dan op dit weblog verder te gaan.. De komende dagen zal ik de hoogtepunten van de afgelopen weken op dit weblog publiceren.

Aan het einde van de zomervakantie ben ik begonnen met het fotograferen van paddenstoelen in het Alblasserbos. De vele regen van de afgelopen zomer heeft er voor gezorgd dat er veel paddenstoelen te bewonderen waren in de regio.
Op bovenstaande foto is een mycena te zien die op een boomstam groeide. Ik heb mijn statief aan de voet van de boomstam gezet en vervolgens deze foto genomen. De witte vlekken op de achtergrond is het zonlicht dat tussen de bladeren door komt.

Het zonlicht geeft  in combinatie met paddenstoelen heel mooie effecten. De paddenstoel op onderstaande foto stond afwisselend in de zon en schaduw. Op het moment dat de zon de paddenstoel bescheen, heb ik afgedrukt. Het is een paddenstoel welke behoort tot de grote groep van mycena's en door mij verder niet op naam is te brengen.


Door het grote contrast in lichtsterkte is het niet altijd gemakkelijk om paddenstoelen te fotograferen. Er waren dan ook vele foto's die mislukten de afgelopen weken, maar de foto hieronder is toch wel aardig gelukt. De gele kleuren geven een heel mooi effect aan de foto.


Een andere complicerende factor is het feit dat paddenstoelen meestal in een rommelige omgeving staan en dat geeft ook vaak rommelige foto's. Maar soms, heel soms, steken ze dusdanig tegen hun omgeving af dat er een foto gemaakt kan worden met een rustige achtergrond. De foto hieronder is daar een goed voorbeeld van.


Om welke soort het gaat weet ik niet, maar het is wel een mooi plaatje dacht ik zo.

Andere keren kwam ik weer heel bijzondere vormen tegen. Zoals bijvoorbeeld het wimperzwammetje. Een paddenstoel van slechts hooguit een halve centimeter in doorsnede, maar o zo mooi om te zien. De naam spreekt voor zich denk ik.


Of wat te denken van het gestreept nestzwammetje? Ook hier spreekt de naam voor zich.





Geen opmerkingen: