maandag 26 september 2011

Libellenpracht in de Alblasserwaard

Paardenbijter

In de afgelopen weken zag ik regelmatig libellen in onze tuin of het Alblasserbos. Een veel voorkomende soort was de paardenbijter. In onze tuin hingen er op een zaterdagochtend wel drie exemplaren in de heg. Een uitstekende gelegenheid om van deze soort mooie plaatjes te maken. Op de foto hierboven een close-up van de kop van een paardenbijter. Het dier op de foto laat zich zo goed benaderen dat er detailopnamen van de kop konden worden genomen. Heel goed zijn de facetogen te zien. Ook de beharing op de voorkant is goed zichtbaar. De foto is genomen vanaf statief.

Om te laten zien hoe het hele dier er uit ziet, heb ik ook een foto van ditzelfde dier hieronder geplaatst.

Paardenbijter

Een andere libel kwam ik in het hondenbos van Nieuw-Lekkerland tegen. Het was een grote keizerlibel. Ik vond het dier tijdens een regenbui. De libel zat verkleumd op een tak en was zeer goed te benaderen en fotograferen. Helaas zat hij niet zo gunstig dat ik een foto kon maken van de hele libel, maar van de kop en de schouders kon ik vanaf statief uitstekend foto's maken.

Grote keizerlibel

Onderstaande foto is een uitsnede van de foto hierboven. ook hier zijn heel goed de facetogen te zien.

Grote keizerlibel

Een andere soort die de laatste weken volop voorkwam is de houtpantserjuffer. Eén van de meest algemene soorten in de Alblasserwaard.
Het exemplaar op de foto hieronder kon ik fotograferen tegen een prachtige achtergrond. De achtergrond bestaat uit groen kroos. Door wat te rommelen met de witbalans ontstond de goudgele kleur.


Geen opmerkingen: