maandag 13 april 2020

Beginnen met nachtvlinders


Tweestreepvoorjaarsuil
Ongeveer twee weken gelden heb ik een nachtvlinderval aangeschaft. Ik heb me altijd al willen verdiepen in de nachtvlinders die zoal in mijn tuin voorkomen en de huidige situatie, de coronacrises, leek me een mooi moment om er mee te beginnen.

Mijn nachtvlinderval heb ik niet zelf gemaakt, maar ik heb hem besteld bij de firma Vermandel. De val bestaat uit een kist met daarop een UV-lamp gemonteerd. Het handige van deze val is dat je de lamp 's avonds kunt aanzetten en de volgende morgen op je gemak kunt kijken welke vlinders er in de val zitten.


Nachtvlinderval

De afgelopen week heb ik een aantal nachten de lamp aangezet om te kijken welke soorten er vroeg in het voorjaar actief zijn in mijn tuin. 

In totaal heb ik vier verschillende soorten gevangen. Van elk individu heb ik een foto gemaakt met mijn mobiele telefoon en met mijn spiegelreflexcamera. De soorten bracht ik op naam met de app obsidentify.

De soort die ik elke avond ving was de nunvlinder (Orthosia gothica). Een algemene soort die als pop in de grond overwintert. De waardplanten zijn diverse bomen en planten, zoals de eik, wilg, berk, meidoorn, brandnetel, bosbes, zuring en moerasspirea.

Nunvlinder (Orthosia gothica)

Een soort die ik ook wel elke avond ving was de zwartkamdwergspanner (Gymnoscelis rufifasciata). Een heel algemene soort die onder andere de framboos en struikhei als waardplant heeft.

zwartkamdwergspanner (Gymnoscelis rufifasciata)

Een soort die ik slecht op één avond ben tegen gekomen is de kleine voorjaarsuil (Orthosia cruda). Ik ving toen echter wel vier exemplaren tegelijk. Ook deze soort overwintert als pop in de grond. De waardplanten zijn vooral de eik, maar ook wilg, berk, iep, hazelaar, lijsterbes en Spaanse aak.

Kleine voorjaarsuil (Orthosia cruda)

Een soort die ik slechts eenmaal heb gevangen is de tweestreepvoorjaarsuil (Orthosia cerasi). Ook deze soort overwintert als pop in de grond. Net als de andere soorten is ook dit een algemene soort. De waardplanten zijn diverse loofbomen, zoals de eik, wilg, berk, iep, meidoorn en allerlei fruitbomen.

Tweestreepvoorjaarsuil (Orthosia cerasi)

De laatste soort die ik heb gevangen, maar nu zonder lichtval, is de oranje berkenspanner(Archiearis parthenias).  Het is een dagactieve nachtvlinder. Hij vliegt bij zonnig weer rond de toppen van berkenbomen voordat deze in blad zijn gekomen. Zoals te zien is, is dit een behoorlijk afgesleten exemplaar. Het dier was zeer waarschijnlijk afkomstig van de vele berkenbomen die enkele tientallen meters van onze tuin staan.

Oranje berkenspanner(Archiearis parthenias)

De komende weken hoop ik vaker mijn val op te stellen. Ik zal proberen daar regelmatig een blog over te schrijven.

3 opmerkingen:

Maria zei

Inderdaad een uitgelezen gelegenheid om je nu met dit soort dingen te vermaken. Bovendien iedere keer weer een verrassing wat erin vliegt!
Met steeds dat droge weer heb je mooie kansen.
Tot nu toe al hele mooie resultaten!
Heel veel succes!
Groetjes,
Maria

John eos shooter zei

Leuk Gerard! Motiveert mij ook weer om weer eens de vlinderval uit de schuur te halen.
Gr. John

Bas. zei

nooit van gehoord maar wel een mooie manier om ze te fotograferen.