maandag 23 juli 2018

Fotohut Hoge Veluwe


Een mannetje goudvink

Op 20 juli heb ik voor het eerst de fotohut in het Nationale Park Hoge Veluwe bezocht. Eerlijk gezegd had ik geen idee wat me te wachten stond, maar ik werd aangenaam verrast.

Gelukkig was er nog plek over in de hut en kon ik afwachten met een paar andere fotografen wat er zou gaan gebeuren.


Sijs

De eerste verrassing was de waarneming van een groep sijsjes. De vogels kwamen regelmatig drinken en badderen in de uitgegraven poel voor de hut. 

De tweede soort die de aandacht trok was de goudvink. Een mannetje en een vrouwtje lieten zich heel mooi bekijken en fotograferen.


Mannetje goudvink


Vrouwtje goudvink


Voor de hut waren ook soorten als pimpelmezen en koolmezen te zien. De meeste exemplaren waren jonge vogels van het afgelopen broedseizoen.


Koolmees


Pimpelmees (juveniel)

Heel bijzonder vond ik ook dat er twee grauwe vliegenvangers voor de hut opdoken. Een soort die ik in de Alblasserwaard tegenwoordig niet meer zie.


Grauwe vliegenvanger


Grauwe vliegenvanger


Grauwe vliegenvanger


In de loop van ochtend kwam er ook een paartje kruisbekken langs. Ik blijf het altijd bijzondere vogels vinden.


Mannetje kruisbek




Rechts een vrouwtje kruisbek



Aan het einde van de ochtend werd het wat rustiger en vermaakten we ons met het bekijken en fotograferen van de aanwezige muisjes.




´s Middags zijn we samen op zoek gegaan naar dagvlinders. Ik had het plan om de bosparelmoervlinder en de grote parelmoervlinder te fotograferen. Helaas konden we beide soorten niet vinden. Jammer dat de plek waar ik ze altijd zag, was afgezet. Ik begrijp de reden wel, er werd in het verleden teveel vertrapt en ook werden dieren in hun rust verstoord door fotografen, maar ja jammer blijft het.

Eén opname wil ik jullie niet onthouden, een foto van een tweetal bruine vuurvlinders.


Bruine vuurvlinder

Aan het einde van de middag zijn we terug gegaan naar de fotohut. We zagen toen onder andere een ree.



Ree

Ook heel leuk was de aanwezigheid van een jonge appelvink, iets wat ik al lang op mijn wensenlijstje had staan.


Jonge appelvink



Tenslotte laat ik jullie nog een aantal opnamen zien die ik op die middag heb gemaakt. De beelden spreken voor zich, denk ik.


Grote bonte specht


Jonge grote bonte specht


Jonge roodborst


Heggemus


Zanglijster


Roodborst


Roodborst

Al met al was het een leuk daagje en is de fotohut van de Hoge Veluwe een aanrader. Je moet er wel vroeg zijn, want het is een openbare hut, mogelijk is de hut bezet als je later komt.










3 opmerkingen:

Maria zei

Hoi Gerard,
Wat een mooie soorten! Ongelofelijk dat dit de oogst is van één dag!
Prachtig en jaloersmakend de goudvinken, de grauwe vliegenvanger en de kruisbekken.
Mét een jong, ook hoog op mijn wensenlijstje hoor! De jonge bonte specht staat er ook geweldig op! De ree en de muisjes zijn ook een geweldige bonus. Dat bruine vuurvlindertje heb ik nog nooit gezien, wat een beauty!
Mooie Post, ik heb er van genoten!
groetjes,
Maria

Gerrit zei

Zo, dat was een leuk dagje! Het bewijst maar weer dat je ook bij wat hogere temperaturen leuke foto's kunt maken.

Groet,
Gerrit

Bas. zei

Wat een mooie serie is dit en wel een mooie plek om te vertoeven.