zaterdag 12 januari 2013

De Brouwersdam in de kerstvakantie


Zilvermeeuw met steenloper

Afgelopen kerstvakantie ben ik verschillende keren naar de Brouwersdam geweest. Alle keren dat ik daar geweest ben, was het donker weer. Een lastige opgave voor een fotograaf om dan mooie foto's te maken. Tijdens deze bezoeken heb ik me toegelegd op het zo goed mogelijk in beeld brengen van de vogels en ook heb ik geprobeerd om vogelgedrag vast te leggen. Op bovenstaande foto zijn een zilvermeeuw en een steenloper te zien. dat is geen toeval. De steenloper probeert namelijk de prooi van de zilvermeeuw af te pakken of er een stuk van te stelen. Verbazingwekkend dat steenlopers dat durven want ze zijn heel wat kleiner dan zilvermeeuwen. kijk maar op de foto hieronder.


Steenloper, op de achtergrond een zilvermeeuw

De zilvermeeuwen waren vaak tijdens laagwater bezig met het vangen van mossels bezig. Hadden ze eenmaal een mosselschelp uit het water gehaald, dan probeerden ze hem te kraken door hem van een paar meter hoogte op de dam te laten vallen.


Eerst werd de mossel uit het water gehaald.


Vervolgens werd hij op een paar meter hoogte losgelaten.


Nauwlettend werd de vallende mossel gevolgd.

Steenlopers blijven leuk om te fotograferen. Gelukkig zijn ze niet zo heel schuw, ze zijn goed te benaderen. Hieronder een paar opnamen.


Steenloper



Er waren ook heel veel scholeksters in winterkleed aanwezig. Voor mij als Alblasserwaarder toch wel leuk om te zien, want in de Alblasserwaard zie je ze 's winters niet.


Scholeksters


Een andere steltlopersoort die aanwezig was, is de wulp. De aantallen waren beduidend minder dan die van de scholekster, maar ze waren bij elk bezoek wel  te zien.


Wulp

Verder waren er nog drieteenstrandlopers en ook deze zilverplevier.


Zilverplevier

Bij de inlaatsluis zat tijdens één van de bezoeken een aalscholver zijn verenpak te drogen en zijn vleugels te strekken.


aalscholver



Op dezelfde paal zat een poosje later een grote mantelmeeuw.


Grote mantelmeeuw

Met een andere natuurfotograaf ben ik ook nog een keer naar de omgeving van de Plompe Toren geweest. Hier heb ik nog een paar leuke foto's weten te maken.


Torenvalk


Houtduif


Buizerd

De Brouwersdam is een prima plek om in de winter vogels te fotograferen. het loont ook de moeite om de polders in de omgeving van de Brouwersdam te bezoeken.

2 opmerkingen:

Ghita zei

Hallo Gerard,
Ondanks het grijze weer van die periode heb je een mooie serie gemaakt. De Brouwersdam is zo'n mooie plek voor vogelfotografie. Vooral de wulp heb je er geweldig op staan. En de roofvogels bij Plompetoren bleven ook mooi zitten.
groetjes Ghita

Marieke zei

Wauw wat een berg goede foto's. Ik hou erg van gedragsreportages zoals die meeuw met mossel. Heel mooi in beeld gebracht, vooral ook hoe hij hem nakijkt. De Brouwersdam e.o. gaat op mijn lijstje!