vrijdag 26 oktober 2012

Paddenstoelen fotograferen in het Alblasserbos (3)


Mycena met spin

Afgelopen week ben ik een aantal keren naar het Alblasserbos geweest om paddenstoelen te fotograferen. Het was afgelopen week een goede week om paddenstoelen te fotograferen. Door de regen en de hoge temperaturen waren er veel exemplaren te bekijken en te fotograferen. Het was bewolkt weer en dat zorgde er wel voor dat ik met hoge sluitertijden moest werken. Bovenstaande foto had bijvoorbeeld een sluitertijd van maar liefst vier seconden. Ik heb de foto genomen met een groot diafragma, F=22, om een zo groot mogelijke scherptediepte te krijgen.

Er groeiden veel mycena's, hieronder een paar voorbeelden.



Helaas weet ik niet om welke soorten het gaat, maar ik kan wel erg genieten van hun vormen en kleuren.


Oranje druppelzwam (Dacrymyces stillatus)

Een soort die ik heel apart vind, zijn de druppelzwammetjes. Ze zijn erg klein, maar hebben een heel aparte vorm en ze vormen heel mooie patronen op dood hout.

Onderstaande paddenstoelensoort was ook volop aanwezig op dood hout. Helaas weet ik niet om welke soort het gaat. Ik plaats de foto omdat ik het wel een aardige compositie vind. Mocht iemand weten om welke soort het gaat, laat het me dan alstublieft weten.


De glimmerinktzwam is een heel mooie paddenstoel om te fotograferen. Vooral als hij wat ouder wordt, zijn er van de rand van de hoed mooie close-ups te maken.


Gewone glimmerinktzwam (Coprinellus truncorum, synoniem: Coprinus micaceus)
 
Ik vond een tweetal in het bos die op elkaar leken te leunen.
 

Gewone glimmerinktzwam (Coprinellus truncorum, synoniem: Coprinus micaceus)
 
Toen ik een poosje bij de paddenstoel stond, viel het me op dat er steeds vliegjes op de paddenstoel landden. Ik heb op het internet nagevraagd om welke soort het zou kunnen gaan. Tot nu toe heb ik nog geen antwoord gekregen. Mijn eigen vermoeden is dat het om truffelzweefvliegen gaat.
 

Gewone glimmerinktzwam (Coprinellus truncorum, synoniem: Coprinus micaceus)
 
Er waren ook volop zwavelkopjes te vinden. Op de foto hieronder een groepje dat nog nat was van de regen.
 

Zwavelkopje (Hypholoma fasciculare, synoniem: Psilocybe fascicularis)
 
Paddenstoelen worden soms heel mooi als de zon er op schijnt. Als slot nog een voorbeeld hiervan.
 
 
 
 
 


4 opmerkingen:

MoiCLouLou zei

Hello,
Again, these mushroom photos are beautiful! Nice work. :)

Greetings,
Louise, Canada

P.S.: I have tried to join your blog but it doesn'work...
:(

Unknown zei

ERg fraai fotowerk moet ik zeggen met zeer warme tinten. Had ooit vriendschap met een meisje Nelleke Roest, misschien wel familie?

Ghita zei

Oh wat zijn ze mooi, deze foto's. Fijne rustige achtergronden. gewoon heel prettig om naar te kijken.
groetjes Ghita

Helma zei

Werkelijk een prachtige serie Gerard.
Mooie kleuren, prachtige zachte achtergronden en schitterende composities.

Groetjes, Helma