maandag 20 augustus 2012

Natuur in de Algarve (4)

Vogels rond de Quinta


Hop (Upupa epops)

We verbleven tijdens onze vakantie op een tot een appartementencomplex verbouwde quinta. Een quinta is een Portugese boerderij. De quinta lag in de omgeving van Moncarapacho. Rond de quinta heb ik aardig wat soorten aangetroffen. Er waren ook een stuk of vijf nieuwe soorten voor mij. Twee keer heb ik een hop waargenomen. Het dier vloog recht op mij af en vervolgde zijn weg over de quinta. Diezelfde middag trof ik, waarschijnlijk hetzelfde dier, aan in de bosjes op het terrein achter ons verblijf. Vermoedelijk komt de soort er algemeen voor, maar in de maand juli houden deze vogels zich erg stil en ze hebben zo'n goede schutkleur dat ze nauwelijks te ontdekken zijn.

 

Bijeneter  (Merops apiaster)

Bijeneter (Merops apiaster)


De bijeneter kwam algemeen voor in deze omgeving. Er vlogen regelmatig groepjes over onze vakantiewoning. Het was een hele toer om ze te fotograferen. De dieren zijn net zo wendbaar als zwaluwen en verdwijnen voor je het weet uit je zoeker.

Roodkopklauwier (Lanius senator)

Roodkopklauwier (Lanius senator)

Elke dag heb ik wel de roodkopklauwier waargenomen. Waarschijnlijk had de soort daar gebroed want ik heb ook juveniele exemplaren gezien. Het waren schuwe dieren die zich niet makkelijk lieten benaderen. Mijn indruk is dat de soort daar algemeen voorkomt.


Graszanger (Cisticola juncidis)


Graszanger (Cisticola juncidis)

De graszanger hebben we tijdens onze vakantie niet gehoord. Het broedseizoen was al afgelopen en de vogels waren heel stil. Toch waren ze wel aanwezig. Tijdens een ochtendwandeling landde er één vlakbij in een struik en kon ik het dier fotograferen. In ons land komt deze soort alleen maar voor in tijden van zachte winters. Al enkele dagen strenge vorst zijn voldoende om deze soort het veld te laten ruimen.

Kleine zwartkop (Sylvia melanocephala)

De kleine zwartkop was zeer algemeen rond onze quinta. Elk bomengroepje had wel zijn eigen vogel. als je eenmaal het roepje kende, hoorde je de vogel overal.



Blauwe ekster (Cyanopica cyanus)

Blauwe ekster (Cyanopica cyanus)

De blauwe ekster is een soort die alleen maar op het Iberisch schiereiland voorkomt en in China. Ik had niet verwacht deze soort zo makkelijk te vinden. Maar dat viel enorm mee. De soort kwam algemeen voor. De dieren trekken in groepjes rond en zijn door hun luidruchtig gedrag niet moeilijk te vinden.


Vale gierzwaluw (Apus pallidus)

Vale gierzwaluw (Apus pallidus)

Vale gierzwaluw (Apus pallidus)

De vale gierzwaluw is een soort die zeer sterk op onze gierzwaluw lijkt. In het veld viel het verschil me in het begin totaal niet op. Ik kwam er eigenlijk bij toeval achter met deze soort te maken te hebben. Toen ik een keer op de latop mijn foto's van gierzwaluwen bestudeerde, ontdekte ik dat ik vale gierzwaluwen had gefotografeerd in plaats van gewone gierzwaluwen. De vale gierzwaluw heeft een lichtere kop en een "geschubd"verenpak aan de onderkant. Maar zoals ik al schreef: "In het veld is het lastig te zien".

Steenuil (Athene noctua)

Elke nacht hoorden we de steenuilen roepen in de buurt van onze vakantiewoning. De soort had in de omgeving gebroed. We telden twee oudervogels en vier jongen. Vooral de eerste nacht moesten we erg wennen aan het geluid en hield het ons uit onze slaap.


Slangenarend (Circaetus gallicus)

Er waren weinig roofvogels te zien. De enige roofvogel die we gezien hebben was een slangenarend die af en toe overzeilde.


Zwarte spreeuw (Sturnus unicolor)

De zwarte spreeuw is ook echt een typische soort van het Iberisch schiereiland. Helaas hebben we er maar één keer een exemplaar gezien op vrij grote afstand. Gelukkig kon ik er wel een "bewijsplaatje van" maken.

Een soort die ook heel algemeen was, was de roodstuitzwaluw. Helaas is het me niet gelukt om deze soort vast te leggen. Wie weet, iets voor een andere keer?


Huismus (Passer domesticus)

Huismussen waren zeer algemeen. Het was altijd een leuk gezicht om deze dieren bezig te zien.


Turkse tortel(Streptopelia decaocto)

De turkse tortel komt algemeen voor in de Algarve.

Al met al hebben we toch heel leuke soorten in de omgeving van de quinta kunnen waarnemen tijdens onze vakantie. En wie interesse heeft gekregen in het vakantieverblijf moet maar eens klikken op de volgende link: Quinta Corcunda Rob en Marga, de eigenaren van deze quinta zijn hartelijke mensen die je graag zullen ontvangen.


1 opmerking:

Wim van Heteren zei

Weer een mooi verslag Gerard.Ik heb er weer van genoten.

Wim