dinsdag 7 augustus 2012

Natuur in de Algarve (1)

Flamingo's en zwarte ibissen


De afgelopen weken zijn we als gezin op vakantie geweest in de Algarve (Portugal). Uiteraard hebben we genoten van de zon, maar we hebben ons ook bezig gehouden met het kijken naar vogels en andere dingen in de natuur. De komende dagen zal ik over onze bevindingen een aantal weblogjes schrijven.

Een opvallende soort die voorkomt in de Algarve is de europese flamingo (Phoenicopterus roseus). De flamingo's komen voor in de zoutpannen die grenzen aan het natuurpark Rio Formosa. Naar mijn inschatting is het een vogelsoort die er algemeen voorkomt, maar je moet er wel even naar zoeken voordat je ze ziet. De dieren komen voornamelijk voor in de wat rustigere delen van het gebied.


Een Alblasserwaardse vogelfotograaf gaf me de tip om te proberen vliegende exemplaren te fotograferen en dan het liefst bij morgen- of avondlicht. (klik op de foto's om een vergroting te krijgen. De foto's komen dan beter tot hun recht.)


De vliegende vogels heb ik gefotografeerd met mijn camera in de auto-servo AF focus mode. Verder had ik de sluitertijd ingesteld op 1/1000 seconde. Het is ook belangrijk om bij deze vorm van fotografie de zon in je rug te hebben.




De meeste foto's heb ik gemaakt bij de zoutpannen in de omgeving van Tavira. Ik heb hier een hele ochtend aan de rand van één van de zoutpannen gezeten, genoten van de vele vogels en daarnaast ook veel foto's gemaakt. De staande flamingo's heb ik in de omgeving van Fuseta gefotografeerd.

Tot mijn verbazing vloog ineens een groep zwarte ibissen (Plegadis falcinellus) op tijdens mijn bezoek aan Tavira. Een verrassing voor mij want ik had deze soort hier niet verwacht. In de ANWB-vogelgids staan ze wel vermeld als overwinteraars, maar ik had niet gedacht dat ze er al in juli zouden zitten. De najaarstrek was dus voor deze soort al begonnen. Er vlogen minimaal 13 exemplaren rond.



Er waren nog veel meer vogels in de zoutpannen waar te nemen, maar dat komt in het volgende blogje.



2 opmerkingen:

waldlaeufer68 Frank Scholtyssek zei

Hallo Gerard,
dein Urlaub war sicherlich schön auch die Bilder von den Flamingos sind wirklich super.. bin schon gespannt was du uns noch zeigst..
Grüsse Frank

Hallo Gerard,
uw vakantie was prachtig en zeker de foto's van flamingo's zijn echt geweldig .. ben benieuwd wat je Wil je ons laten zien meer ..
Groeten Frank

Wim van Heteren zei

Hoi Gerard,
Dit moet een enorme belving zijn geweest. Ik zie je blog tegemoet.