zaterdag 18 april 2020

Macrofotografie in eigen tuin

Dagpauwoog

Sinds enkele weken leven we in ons land in een soort lockdown . Dat betekent dat je als natuurfotograaf niet zo maar meer naar een natuurgebied kunt gaan om te fotograferen. Om deze reden heb ik me de afgelopen weken gericht op de macrofotografie in mijn eigen tuin. 

Het leidde tot waarnemingen die normaal gesproken zijn te verwachten, maar er was ook een grote verrassing. Verschillende keren nam ik een scheefbloemwitje in onze tuin waar. Een zeer zeldzame soort in ons land die sinds 2015 in Nederland wordt gezien. Het scheefbloemwitje breidt zich uit in Nederland maar is nog steeds zeldzaam.


Scheefbloemwitje

Behalve de dagpauwoog en het scheefbloemwitje zag ik regelmatig boomblauwtjes en bonte zandoogjes in onze tuin.


Boomblauwtje

Boomblauwtje
Bont zandoogje



In onze tuin zag ik nog diverse soorten zweefvliegen zoals de gewone wolzwever, blinde bij, bosbijvlieg en kegelbijvlieg.

Gewone wolzwever
Blinde bij

Kegelbijvlieg


Ook de gewone wesp en honingbij waren in onze tuin te bewonderen.


Gewone wesp


Honingbij

Lieveheersbeestjes waren er ook. Ik zag twee soorten, het zevenstippelig en het aziatisch lieveheersbeestje.


Aziatisch lieveheersbeestje


Zevenstippelig lieveheersbeestje


In grote aantallen waren de dansmuggen aanwezig. Van een exemplaar dat op het raam zat heb ik een foto gemaakt.


Dansmug

Het was leuk om eens op onderzoek te gaan in mijn eigen tuin. De komende weken ga ik er mee verder. Wie weet welke verrassingen ik nog tegen ga komen.








2 opmerkingen:

Maria zei

Hoi Gerard,
Wat heb je al veel vlindertrekkende bloemen in de tuin!!
En dan....een scheefbloemwitje, fantastisch! Ik heb wel scheefbloemen, dus er is nog hoop.
( en goed opletten !)
Prachtige foto's ook van boomblauwtje, maar de topper is voor mij de laatste. Wat een supermacro van de dansvlieg!
Groetjes,
Maria

Bas. zei

Geweldig Gerard om nu al zoveel moois in je tuin te hebben