vrijdag 24 augustus 2012

Natuur in de Algarve (5)

Hagedissen en Libellen rond de quinta

 
Kameleon (chamaeleo chamaeleon)
 
Een wel heel bijzondere verschijning bij onze quinta was de kameleon. Eerlijk gezegd hadden we het niet verwacht, maar op een middag liep er een exemplaar over ons terras. Ik heb toen gauw mijn camera gepakt en snel een paar foto's gemaakt.
 
Kameleon (chamaeleo chamaeleon)
 
Kameleon (chamaeleo chamaeleon)
 
Nadat het dier ons terras was afgelopen en in een boom was geklommen, verdween het al gauw uit het zicht door de goede camouflage. Ik verloor het dier even uit het oog en heb het daarna niet meer terug gevonden.
 
Muurgekko (Tarentola mauritanica)
 
Een andere hagedissensoort die we rond onze quinta zagen, is de muurgekko. Tamelijk schuwe dieren, die zich lastig lieten benaderen. Ze waren heel algemeen en er wordt wel gezegd dat elk huis zijn eigen gekko heeft. Op de bovenste foto is goed te zien dat het dier al een keer zich bedreigd heeft gevoeld. De staart heeft namelijk niet meer zijn oorspronkelijke kleur. Als ze in het nauw worden gebracht laten ze, net als andere hagedissoorten hun staart los, om op die manier verwarring te zaaien en te kunnen ontsnappen.
 
 
Muurgekko (Tarentola mauritanica)

 
Alhoewel er geen water te vinden was rond de quinta heb ik toch een libellensoort gezien. Het was de zwervende heidelibel (Sympetrum fonscolombii). De eerste exemplaren doken op in de eerste week van augustus.
 
Zwervende heidelibel (Sympetrum fonscolombii)
 
Ze zijn te herkennen aan de blauwe onderkant van de ogen. De vrouwtjes zijn geel, de mannetjes hebben veel rood op de onderdelen. Tijdens de heetste delen van de dag staken de dieren hun achterlijf in de richting van de zon om zo weinig mogelijk licht te ontvangen. (Zie foto's hieronder)
 
Zwervende heidelibel (Sympetrum fonscolombii)
 
Zwervende heidelibel (Sympetrum fonscolombii)
 
Bovenstaande foto's zijn vanaf éénpootstatief genomen. De foto's zijn van hetzelfde dier, alleen heb ik het vanaf twee verschillende kanten gefotografeerd. Op die manier krijg je twee verschillende achtergronden. Iets wat ik vaker doe als de libel het mij toestaat. op die manier kan ik kiezen welke van de twee ik het mooiste vind.
 
Zwervende heidelibel (Sympetrum fonscolombii)
 
Ik heb ook de libellen vlak voor zonsondergang gefotografeerd. Je krijgt daardoor een heel andere sfeer op de foto. Het was wel lastig om de foto's goed scherp te krijgen, want ik had sluitertijden van 1/100 seconde of minder. Gelukkig had ik mijn éénpootstatief bij me. Ook de beeldstabilisatie van de lens was een belangrijke factor om de foto's scherp te krijgen.
 
Zwervende heidelibel (Sympetrum fonscolombii)
 
Een andere libellensoort die ik in de Algarve heb gezien, was de Purperlibel (Trithemis annulata). De libel kwam niet bij de quinta voor, ik heb hem gezien in het Parque Ambiental de Vilamoura. Ik had deze soort nog nooit gezien en was er erg blij hem te zien. De foto is genomen op het warmst van de dag met erg hard licht.

Purperlibel (Trithemis annulata)

Een niet zo mooie foto hieronder, maar wel goed genoeg om wat soortkenmerken te laten zien.

Purperlibel (Trithemis annulata)
 
Alle foto's op deze pagina zijn genomen met een 300mm-lens van Canon. De lens stelt scherp vanaf 1,5 meter en daardoor is het mogelijk om er macro-opnamen mee te maken.

Met dit artikel sluit ik mijn reeks over de natuur in de Algarve af. De Algarve is een gebied  voor ons Nederlanders dat heel veel natuurschoon te bieden heeft. Er zijn veel soorten te zien die hier in Nederland niet of nauwelijks voorkomen. Echt een streek voor natuurliefhebbers.

We hadden ons onderkomen in  Quinta Corcunda, een uitstekend verblijf met een hartelijke gastheer en gastvrouw. Kortom een echte aanrader!

 


2 opmerkingen:

waldlaeufer68 Frank Scholtyssek zei

Hallo Gerard,
das ist ja eine wirklich tolle Tierwelt an der Algarve...
gerade die gekkos finde ich sehr schön.. so etwas läuft hier bei uns nicht umher..
Grüsse Frank

ZielonaMila zei

Sensational face of the nature, such views are doing the unusual impression. I am greeting