maandag 24 december 2012

Tuinvogels fotograferen


Vink (Fringilla coelebs)

De afgelopen anderhalve maand heb ik me bezig gehouden met het fotograferen van de vogels in onze eigen tuin. De meeste foto's zijn genomen vanachter het raam van onze woonkamer. Sinds half december ben ik in het bezit van een schuiltent. Ook hieruit fotografeer ik regelmatig de vogels in mijn tuin.

Een veel voorkomende vogel in onze tuin is de vink. Meestal zwerven er in de omgeving van onze tuin zo'n 6 tot 8 exemlaren rond. De mannetjes zien er nog niet zo mooi uit als in het voorjaar, maar als het zonlicht er op valt, zien ze er prachtig uit.


Vink (Fringilla coelebs)

De vrouwtjes hebben wat minder kleur, je zou ze in de gauwigheid met de mussen kunnen verwarren. Toch is het verschil goed te zien, getuige de foto hieronder.


Huismus (passer domesticus)

Huismussen komen ook voor in de omgeving van onze tuin. Het is lastig aantallen te schatten, maar ik denk dat het om een groep van tussen de 5 à 10 exemplaren gaat. Ze komen regelmatig in onze tuin, toch zijn ze niet een heel algemene bezoeker.

De koolmees is een heel algemene verschijning.  Naar mijn inschatting maken er zo'n 6 tot 8 exemplaren gebruik van het voedselaanbod in onze tuin. Hieronder een paar opnamen van deze soort.



Koolmees  (Parus major)



Een andere mezensoort, de pimpelmees, is waarschijnlijk de meest algemene bezoeker. Ik denk dat er 6 verschillende exemplaren gebruik maken van onze tuin.


Pimpelmees (Cyanistes caeruleus)





Heel leuk om te zien is dat er ook een geringd exemplaar bij zit. Het is me tot nu toe nog niet gelukt om de ring af te lezen. In ieder geval is het een dier dat niet in de nabije omgeving is geboren, want voor zo ver ik weet is het dichtstbijzijnde ringstation in de Krimpenerwaard te vinden.


Pimpelmees (Cyanistes caeruleus) met ring
 
 
Een andere heel algemene soort is de turkse tortel (Cyanistes caeruleus). Van de week telde ik zo'n 15 tot 20 exemplaren. Het zijn heel mooie dieren om te zien. Zeker als je ze van dichtbij bekijkt.
 

Turkse tortel (Cyanistes caeruleus)
 
 
 
 
Elke dag verschijnt er ook wel een roodborstje in onze tuin. Uit de boeken weet ik dat het waarschijnlijk één exemplaar is dat regelmatig onze tuin bezoekt. Het zijn fotogenieke dieren.!
 
Roodborst (Erithacus rubecula)
 
 
Zo af en toe zie ik ook weleens een winterkoning. Ze zijn lastig te fotograferen. Gelukkig is het me een keer gelukt er één vast te leggen.
 

Winterkoning (Troglodytes troglodytes)
 
Bijna dagelijks komen er er ook wel één of twee vlaamse gaaien langs. Het zijn heel schuwe dieren, maar met wat geduld kun je ze wel fotograferen.
 
Vlaamse gaai (Garrulus glandarius)
 
 
Een andere bezoeker van onze tuin is de grote bonte specht (Dendrocopos major). Er zwerft een paartje door onze woonwijk. Zo af en toe zie je ze ook in onze tuin.
 

Grote bonte specht (Dendrocopos major)
 
Veel vogels bij elkaar trekt roofdieren aan. We zien regelmatig een sperwer bij onze tuin jagen. Het dier op onderstaande foto is een vrouwtje.
 

Sperwer (Accipiter nisus)
 
 
Sinds een paar dagen zien we een paartje groenlingen in de tuin. Het lijkt er op dat het voedsel in het buitengebied op is en dat ze daarom de tuinen gaan opzoeken. Het dier op de foto is een vrouwtje.
 
 

Groenling (Carduelis chloris)
 
Het is leuk om de ontwikkelingen in je eigen tuin gedurende een winter te volgen. Soms zijn er ook weersomstandigheden waarbij het aantrekkelijk is om foto's te maken, bijvoorbeel sneeuwval. Hieronder een tweetal voorbeelden van een dergelijke situatie. op beide foto's is een vink, een vrouwtje, afgebeeld.
 

Vink (Fringilla coelebs)
 
 
 


1 opmerking:

Marieke zei

Wat leuk, een medefotograaf en dorpsgenoot op blogspot! Prachtige foto's maakt u. En dat allemaal in de tuin. Die gaai, die staat er echt karakteristiek op. Leuk om zoveel natuurgenot en fotografeerplezier te zien!